De Nieuwe Multistrada V4

All Road gaat digitaal

All road Granturismo “Light”

Eindelijk werd op 4 november het doek getrokken van de langverwachte nieuwe Multistrada met het nieuwe V4 blok.
Inmiddels was er al bekend gemaakt dat dit nieuwe V4 met zijn 66,7 kilo zelfs 1,2 kilo lichter, 85 mm korter, 95 mm lager en slechts 20mm breder zou zijn als zijn illustere Testastretta Desmo tweecilinder voorganger.

V4 Granturismo
lichter en kleiner

Onderhoudsintervallen

De nieuwe distributie omvat een klepveerretoursysteem, waardoor de onderhoudsintervallen van de V4 Granturismo op 60.000 kilometer worden gebracht, ongekend. Bovendien zorgt het motorblok voor een grote regelmaat in het gebruik bij lage toerentallen en lage belastingen, zonder de uitstekende prestaties, het vermogen bij hoge toerentallen en het bereik van een authentieke sportmotorblok te vergeten: de V4 Granturismo levert 125 kW (170 pk) vermogen bij 10.500 tpm en een maximaal koppel van 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm. Uiteraard voldoet het blok aan de strenge Euro 5-homologienormen.

Contra roterende krukas

Ducati gebruikt ook een contra roterende krukas, die het rijgedrag en de wendbaarheid van de motorfiets verbetert. Daarnaast past Ducati ‘Twin Pulse’-technologie toe, die in staat is om een volwaardige maar perfect hanteerbare vermogensafgifte te bieden bij elke snelheid.

MTS gaat Digitaal

Ducati brengt radar op Multistrada. De invoering van deze systemen is een ware revolutie in de motorwereld en markeert een nieuw niveau van uitmuntendheid op het gebied van comfort en rijassistentie.
Radars zijn geavanceerde hulpsystemen die in staat zijn om het rijden te ondersteunen en comfortabeler te maken dankzij de mogelijkheid om de huidige situatie rond de motor te analyseren en reconstrueren, compleet pakket rijassistentie te creëren

adaptive cruise controll

front radar

Elke radar heeft compacte afmetingen (70 x 60 x 28 mm, vergelijkbaar met een moderne actiecamera) en is perfect geïntegreerd in de motorfiets, met een gewicht van slechts 190 gram.

De radar aan de voorzijde van het voertuig regelt de werking van de ACC (Adaptive Cruise Control), die door middel van gecontroleerd remmen en optrekken automatisch de afstand (instelbaar op vier niveaus) tot andere voertuigen aanpast bij een snelheid tussen 30 en 160 km/u. Dit van auto’s afgeleide systeem is geëvolueerd en ontwikkeld volgens de dynamiek en de ergonomie van een tweewielervoertuig. Met name de invloed van het systeem op de vertraging en de acceleratie is beperkt om ervoor te zorgen dat de rijder het voertuig in elke situatie onder controle kan houden. Het systeem maakt het mogelijk om comfortabeler te rijden, vooral op lange snelwegritten.