Overwinteren met Ecomaxx

E10 benzine. En nu??

Goed starten en schoon rijden

Veel motor rijders zullen het herkennen: bij de eerste warme zonnestralen van het jaar haal je je motor uit de garage om een stukje te rijden. Maar dan start hij slecht, of helemaal niet. Ook niet na een paar keer proberen. Vaak ligt dit aan de verouderde benzine die nog in de tank en het brandstofsysteem zit. Ecomaxx biedt hiervoor dé oplossing: ultraschone, lang houdbare benzine voor alle brom- en motorfietsen. De motor start altijd, zelfs na een lange winterstop. Bovendien zorgt de brandstof voor een schonere verbranding en aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen. Ideaal als overwinteringsbenzine, én schoner voor u en uw omgeving.

Moto Puro kan bij winteronderhoud uw brandstof vervangen voor Ecomaxx benzine zodat u verzekerd bent van een goede start in het voorjaar en, zeker niet minder belangrijk, een schoon en niet vervuild of aangetast brandstof systeem.

Overleven met Ecomaxx

Altijd starten en schoon rijden.

  • Mooie oplossing hierboven voor de overwinteraars. Maar hoe zit het op de langere termijn nu eigenlijk?
  • Kan mijn motor op de langere termijn wel tegen die brandstof aan de pomp?
  • Wat doet die brandstof aan de pomp met mijn geliefde stalen ros?
  • Of erger, wat doet die brandstof aan de pomp met mijn youngtimer of oldtimer?
  • Of helemaal een doemscenario, kan ik zo straks nog wel benzine krijgen.

De technische problemen met E10-benzine

Ik zal je eerst in het kort proberen uit te leggen wat onze huidige benzine aan de pomp al veroorzaakt. In E10-benzine zit 10% ethanol. Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn: 

1. Rubberaantasting

Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van. Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.

2. Corrosie in injectie systeem, carburateurs en sproeiers.

Ethanol bindt vocht, waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de injectie of carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen. Corrosie in injectie of carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.

Rubber aantasting
Residu na verdamping
Gom vorming

3. Harde residu na verdamping 

Huidige pomp benzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem.
Harde residu in de inhectie of op de carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

4. Gomvorming 

Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces.
Gom in het brandstof systeem geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

5. Ontmenging van 2-takt olie

Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar.
Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.

6. Ongewenste uitstoot uit de uitlaat

Omdat onze motoren en zeker de youngtimers, oldtimers en 2-takten geen of een minder goede katalysator aan boord hebben, worden ze scherp onder de loep genomen door de “milieu politie”. Bij een minder goed werkend brandstofsysteem, bv als gevolg van de gevolgen van de pompbenzine, zal de schadelijke uitstoot alleen maar verergen. Met bv als gevolg van het weren van onze motoren in bepaalde gebieden vanwege de uitstoot.

Technische voordelen Ecomaxx brandstof.

✓Tast geen rubberdelen aan
✓ Vormt geen oxide en roest in de injectie of carburateurs
✓ Ontmengt niet met tweetaktolie
✓ Vormt geen residu in de injectie of carburateurs
✓ Vormt geen gom in de injectie of carburateurs
✓ Vormt minder koolaanslag in de motor
✓ Tast geen fiberglass aan
✓ Houdt rubberswell in stand
✓ Heeft veilige hoge octaangetallen
✓ Is jarenlang houdbaar
✓ Start altijd, ook na lange stilstand
✓ Is makkelijk uitwisselbaar met gewone benzine
✓ Stinkt niet bij opslag/vervoer in de auto of garage

Stalling of overwinterings voordeel Ecomaxx brandstof

• Ecomaxx Bike Fuel is 3 jaar houdbaar
• Ecomaxx Bike Fuel tast het brandstofsysteem niet aan
• Geen brandstof-additieven meer nodig door lange houdbaarheid
• Minder vervuiling bij start na lange stilstand
• Makkelijker starten na lange stilstand
• Mooier lopen van de motor na lange stilstand
• Gegarandeerd betere houdbaarheid ten opzichte
van Euro 95/98 met additieven
• Start ook nog na 1,5 – 2 jaar stilstand
• Minder verdamping van de benzine
• Mengbaar met gewone benzine

Brandstoffen in de toekomst

Er wordt nu al met een steeds schever oog naar voertuigen met een verbrandingsmotor gekeken. Dat zal in de aankomende jaren alleen maar toenemen. Er zijn nu al 13 stedelijke milieu zoneringen in Nederland en ook dat zal alleen maar toenemen. Dus het kan zeker geen kwaad om nu al te gaan zorgen dat onze motoren, youngtimers en oldtimers geen aanleiding geven om ze te gaan weren.

Door de unieke samenstelling is Ecomaxx gesprekspartner voor overheden om mee te werken aan het voorkomen van milieu zoneringen van onze geliefde voertuigen.

Daarnaast is Ecomaxx nu al bijna classificeerbaar als E-fuel.

Dus denk niet alleen groen maar zeker ook aan het behoud van je tweewielige trots.